1349 - Revelations of the Black Flame

1349 har alltid varit ett av de band man kunnat lita på. Troget har de levererat den snabbaste, mest piskande black metal man kan tänka sig, där fokus hela tiden legat lika mycket på trummorna som på gitarrer och sång. Inte så konstigt när man vet att det är världens bästa black metaltrummis Frost (Satyricon, ex-Gorgoroth, ex-Zyklon-B, ex-Keep of Kalessin) som sitter på pallen och vräker fram blastbeat på blastbeat i ljusets hastighet.

Särskilt plattan "Hellfire" från 2005 bjöd på en fullkomlig orkan av brutal ondska som fick mig att hissa vit flagg efter en halv genomlyssning. Döm då om min förvåning när jag läser ett pressmeddelande om att 1349s nya platta kommer att bli något annorlunda. Jag försöker göra mig beredd på att den kan vara dålig, men inte ens det värsta scenario jag kan föreställa mig kan förbereda mig på detta totala fiasko till platta.

Borta är allt som gjorde 1349 till ett bra band - tyngden, snabbheten, råheten - och istället bjuds vi på...ambient? Nästan varenda låt består till hälften av ambientpartier som låter som om man gett en särskoleklass ett gäng syntar med vind- och skrik- och brussamplingar.

De enda låtar som påminner en aning om det 1349 man är van vid är "Maggot Fetus...Teeth Like Thorns" och "Uncreation", och de är anmärkningsvärt platta och intetsägande. "Maggot..." bjuder på black metal med mycket retrothrash i den tyska skolan som man glömt så snart låten är över, och "Uncreation" är på tok för lång och planlös.

I övrigt så består låtarna som sagt till stor del av ambienttrams, och det som skall föreställa metal ligger långt närmare doom än black metal rent hastighetsmässigt. En cover på Pink Floyds "Set the Controls for the Heart of the Sun" bjuds det också på, och ju mindre som sägs om den, desto bättre.

Produktionen på hela plattan är usel. Det låter som om den är inspelad på botten av ett träsk, varefter man dränkt allt i brus och reverb.

Tom G. Warrior (ex-Celtic Frost) var med under inselningen av plattan, i form av någon slags rådgivare. Jag kan inte låta bli att dra parallellen mellan "Revelations of the Black Flame" och Celtic Frosts "Cold Lake", som innebar en radikal förändring av deras sound, vilket sedemera - trots försök att reparera skadan - ledde till att bandet lades ned.

Skulle 1349 gå samma öde till mötes så skulle jag inte sörja. Trots det blir betyget så pass högt som 1/10, då det finns partier i "Maggot Fetus...Teeth Like Thorns" som är bra.

4 kommentarer:

Blasphemedia sa...

Fan Robert, var inte rädd för att ta i lite nästa gång! Att vara så här mesigt slätstruken i din bedömning känns ju lite VÄL försiktigt... ;-)

Robert sa...

Tro mig, jag ÄR faktiskt väldigt snäll mot 1349. ;) Plattan är verkligen ren skit.

Viktor sa...

Skön text! Tycker själv att Hellfire är bästa BM-plattan ever tror jag. Så perfekt produktion. Liberation kan man ju tyvärr knappt lyssna på utan att få blödningar i öronen. Dock så är "riders of the apocalypse" nog deras fetaste spår, speciellt om man ser till texten.

Hade tänkt köpa denna platta av ren lojalitet, men nu tror jag att jag avstår. Bra blogg btw.

Robert sa...

Tackar! :) Håller med om att "Hellfire" är svårslagen, även om jag nog håller Kvists "For kunsten maa vi evig vike", Dissections "Reinkaos" och Mayhems "De Mysteriis Dom Sathanas" högre.

Skicka en kommentar