Marduk - Wormwood

Snart är det dags för Norrköpings ondaste band att släppa en ny fullängdare, som fått namnet "Wormwood". Jag har hört två låtar (med dålig ljudkvalitet) från den, och intrycket är lite blandat.

Jag har inte riktigt gillat något som Marduk släppt efter "Panzer Division Marduk" för tio år sedan, och jag tycker fortfarande att Legion är deras klart bästa sångare, vilket livealbumet "Live in Germania" visade med all önskvärd tydlighet.

Deras senaste fullängdssläpp (borträknat allehanda liveplattor), "Rom 5:12", "Plague Angel" och "World Funeral" har bara känts som bagateller i jämförelse med storverk som redan nämnda "Panzer Division Marduk", "Nightwing" eller "Opus Nocturne".

Nå, de nya låtarna inger ett visst hopp. "Phosphorous Redeemer" är fem minuter av klassiskt Marduk-riffande, och faktiskt i ganska högt tempo för en gångs skull. Då och då saktas tempot ner en aning, och då känns det helt plötsligt inte lika engagerande. "Into Utter Madness" fortsätter i samma spår, med snabba, klassiska Marduk-partier som följs av långsammare stycken.

Musiken är kompetent framfört, men det känns lite...tråkigt, precis som deras senaste tre plattor. Marduk på tomgång är inte det Marduk jag vill ha. Kanske kan fullängdaren konvertera mig, men jag har inga höga förhoppningar. Tills vidare rekommenderar jag "Panzer Division Marduk. Här är ett smakprov på hur knivskarp black metal skall låta:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar